Jak przygotować się na tegoroczny Black Friday?

Czy coroczne święto wyprzedaży okaże się w 2020 roku hitem rynku e-commerce?

Rok 2020 jest dziwny i trudno temu zaprzeczyć. Zdarzenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały, że rynki gospodarcze przewróciły się do góry dnem. Złagodzenie obostrzeń umożliwiło powrót na dawne tory, lecz wciąż nie wszyscy odnotowują tak dobre wyniki sprzedaży jak kiedyś. Jedną z pierwszych poważnych szans na odrobienie strat jest Black Friday, czyli wielkie święto wyprzedaży. Czy i tym razem okaże się owocne dla sektora e-commerce?

Black Friday 2020 r. - o czym musi pamiętać e-commerce?

Wiele osób traktuje ostatni piątek listopada zarówno jako szansę pozbycia się starego asortymentu, jak i okazję do zaprezentowania propozycji na świąteczne prezenty. Skuteczną kampanię wyróżnia aktywność na wielu frontach i obejmuje m.in.: stworzenie osobnej kategorii na stronie, przygotowanie specjalnego opisu, przygotowanie przedsprzedażowej akcji informacyjnej (e-mail, banery, media społecznościowe) oraz inne działania optymalizacyjne (np. dodanie wyszukiwarki promocji, filtrów wyszukiwania etc.).

Podstawowe pakiety produktów promocyjnych należy przygotować z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Przed samym okresem wyprzedaży warto dołączyć do nich te pozycje z asortymentu, których utrzymanie w ofercie generuje więcej strat niż zysków lub stanowią przedmiot zainteresowania klientów, ale cena towarów jest głównym powodem porzucenia koszyka. Warto na bieżąco analizować ruch odwiedzających na stronie i wyciągać wnioski z nawet pozornie mało znaczących obserwacji.

Nie wolno zapominać o specyfice aktualnej sytuacji. W popandemicznym układzie sił na rynku handlu elektronicznego kanał sprzedaży online zyskał na znaczeniu, a w wielu przypadkach stał się głównym źródłem przychodów firmy. Także dlatego, że transakcje zawarte w Internecie są traktowane jako bezpieczniejsze. W trudnym czasie grypy, e-sklepy muszą wciąż stawiać na przejrzyste informowanie o zachowanych środkach ostrożności podczas realizacji zamówień: dbaniu o standardy podczas produkcji, dezynfekcji paczek przed wysyłką oraz doborze zaufanych przewoźników.

W trosce o prawidłowe funkcjonowanie strony

Należy się spodziewać, że podczas okresu jesienno-zimowego liczba zarażonych koronawirusem może wzrosnąć. Firmy nauczone wiosennym doświadczeniem nagłego zamknięcia sklepów stacjonarnych są przygotowane na realizację zamówień wyłącznie drogą internetową. Z pewnością Czarny Piątek powinien dopingować do przetestowania strony pod kątem maksymalnego obciążenia.

Duża liczba odwiedzających może spowodować problemy z wyświetlaniem witryny, co mocno zniechęca potencjalnych klientów do korzystania z oferty. Jak wynika z przygotowanego przez Veeam raportu “Trendy w ochronie danych w 2020 roku”, 51% firm “doświadczyło utraty zaufania klientów na skutek przestojów”, a 44% spośród ponad 1500 ankietowanych menedżerów “podaje, że na skutek przestojów ucierpiał wizerunek ich marki”.

Przed Black Friday warto wykonać testy serwera i ewentualnie podjąć decyzję o jego wymianie lub dokupieniu nowego. To dobry krok, gdy firma nie posiada własnej infrastruktury i korzysta z usług podmiotu obsługującego kilka e-sklepów. Wówczas zwiększa się ryzyko wystąpienia przerw w działaniu strony podczas wzmożonego ruchu. Kopie zapasowe danych warto trzymać w systemach chmurowych. Dywersyfikacja środków bezpieczeństwa i postawienie na skalowane technologie umożliwia szybsze przywrócenie strony do stanu normalnego użytkowania.

Black Friday i co dalej?

W roku 2020 nie sposób niczego przewidzieć, więc każde prognozy są obarczone ryzykiem błędu. Powyższe zalecenia dobrze jest zastosować bez względu na aktualną koniunkturę. Black Friday minie, nadejdzie Cyber Monday, a potem trzeba będzie zmierzyć się z okresem przedświątecznej hossy. Mądrze zaplanowany schemat kampanii oraz stabilność strony z pewnością przełożą się w dłuższym okresie na zadowalające wyniki sprzedażowe.