Koszyk Roku 2020 r. – wielcy wygrani!

koszyk

Znane już są wyniki raportu “Koszyk Roku” za 2020 r. Na podstawie przekrojowego badania polskiej branży eCommerce firma obsługująca płatności Twisto wraz z partnerami przygotowała szczegółową publikację zawierającą nie tylko wyniki analizy, ale też wnikliwe case studies omawiające najważniejsze trendy. Pod lupę wzięto w tym roku sektor m-commerce, czyli mobilne odsłony sklepów internetowych. Kto okazał się najlepszy i na jakich markach warto się wzorować?

Mistrzowie m-commerce na polskim rynku

To już ósma edycja badania prowadzonego pod nazwą “Koszyk Roku”, a trzecia na rodzimym rynku. W panelu przeanalizowano aktywność 100 najchętniej odwiedzanych e-sklepów w polskim Internecie (wyłonionych na podstawie liczby odwiedzin we wrześniu 2020 r.). Dane uwzględniały wyłącznie wejścia klientów na strony przez telefon lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Oceniano np. interfejs użytkownika, dostępne funkcje oraz wprowadzane przez marki rozwiązania, których celem było zwiększenie wygody nabywania produktów. 

Największą sumę punktów zgromadziła marka Media Expert. Za nią uplasował się internetowy sklep firmy Wittchen, a trzecie miejsce na podium rankingu zajął e-sklep Media Markt. W pierwszej dziesiątce znalazły się takie marki jak Black Red White, Oponeo, polska odsłona strony IKEA czy firma jubilerska Yes. Raport stworzony we współpracy ze studiem User Experience EDISONDA uwzględnia zarówno udogodnienia związane z procesem zakupowym (od prezentacji oferty, przez proces rejestracji w serwisie, aż do podsumowania zamówienia), jak i pozostałe aspekty obsługi klienta (m.in. dostępność, czy przejrzystość regulaminu).

Liderzy głównego rankingu nie zawsze dominowali w każdej kategorii. Sklepem celująco dbającym o możliwość zapoznania z ofertą jest Militaria.pl, zamówienie kompletuje się najlepiej w Sizeerze, 50 style i na Meble.pl, a wybór dostawy najdogodniejszy jest w drogerii Douglas. Wspomniana marka Sizeer została doceniona także za najbardziej przejrzysty regulamin i politykę zwrotów, natomiast liderem eko-commerce, czyli działań promujących ekologiczne rozwiązania jest Wittchen.pl.

Trendy w branży m-commerce. Co warto wdrożyć?

Przy okazji omawiania poszczególnych sekcji raportu wskazano kilka dobrych praktyk, które warto naśladować. W grupie dotyczącej procesu zakupowego podnoszono wagę kwestii podpowiadania użytkownikom czynności, jakie może wykonać, gdy nie znajdzie w asortymencie wyszukiwanego produktu. Dobrze jest też zainwestować w sesje zdjęciowe, aby móc pokazać towar w naturalnym otoczeniu. Branża odzieżowa może za to pomyśleć o podążaniu za trendami i wprowadzić funkcję inteligentnego doboru rozmiaru. 

Zadbać należy także o obsługę podczas finalizacji transakcji. Jak wynika z raportu “Koszyk Roku 2020 r.”, godną naśladowania praktyką jest ekspozycja logotypu firmy odpowiedzialnej za dostawę, dywersyfikacja sposobów odbioru towaru (kurier, paczkomat, odbiór w sklepie stacjonarnym, odbiór w punkcie lub placówce pocztowej) oraz ułatwienie metody płatności. Eksperci z Twisto doradzają, że w tym obszarze warto pozwolić klientowi na wybranie konkretnego sposobu jeszcze przed przekierowaniem do bramki płatniczej.

Pełne zestawienie porad i szczegółowe wyniki znajdują się na stronie koszykroku.pl, skąd można pobrać raport za darmo. Wiele z powyżej przywołanych funkcjonalności można wprowadzić bez problemu na platformie Magento. Jej wybór pozwala cieszyć się przejrzystym interfejsem oraz możliwością dostosowania kanału sprzedaży do własnych potrzeb, które są pochodną np. specyfiki branży czy upodobań danej grupy klientów. Kto wie, może właśnie Twój sklep znajdzie się w czołówce rankingu “Koszyk Roku” za 2021 r.?

ranking