PIM – dlaczego tracisz nie mając go w swoim eCommerce

Osoby związane z eCommerce pewnie w najśmielszych snach nie wyobrażały sobie sytuacji, która była jednym ze skutków ubocznych pandemii koronawirusa. W czasie, gdy wiele branż upadło – eCommerce rósł w siłę. Firmy, które kładły większy nacisk na sprzedaż online, zaliczyły tak duże wzrosty, że dziś mierzą się z zupełnie nowymi, nierzadko problematycznymi sytuacjami. Jak zapanować nad rosnącym przedsiębiorstwem? Jak zarządzać informacją o produkcie, która ma być spójna w wielu różnych kanałach sprzedaży? Jak ułatwić i zautomatyzować pracę w działach zajmujących się produktem? Na szczęście odpowiedź mieści się w trzech literach – PIM. Product Information Management.

Skok rozwojowy eCommerce w szybkim tempie pokazał, jak bardzo mogą zmienić się przyzwyczajenia konsumentów i jak odpowiednio przygotowany rynek może stać się bardziej inkluzywny, spójniejszy i oferujący to samo pozytywne doświadczenie zakupowe dla różnych grup odbiorców. To wymaga jednak od przedsiębiorców doskonałej logistyki, panowania nad różnymi kanałami sprzedaży, a przede wszystkim nad infrastrukturą informacji o produkcie. Nowoczesny eCommerce to bowiem nie jedna, monolityczna platforma, a wiele mniejszych, które wspierają sprzedaż. Dlatego właśnie kluczowa jest kompletna, spójna i atrakcyjna dla odbiorcy informacja o produkcie. Jak pokazują raporty – dla konsumentów najważniejszy jest pełen opis, zdjęcia, a także opinie innych użytkowników. To właśnie te dane są najważniejsze przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jeśli szukasz pomocy przy zarządzaniu informacją o produkcie – przyjrzyj się bliżej temu, co oferuje Product Information Management.

PIM - co to jest?

Jak zarządzasz informacją o produktach w swoim eCommerce? Excel? Plik tekstowy? W skrócie – raczej manualnie? A w sytuacji nagłych zmian dostaw, parametrów? Wszystkie zmiany mozolnie uzupełniasz, tracąc przy tym cenny czas i zasoby? Zarządzanie informacją o produkcie to zadanie karkołomne, jeśli polegasz na przestarzałych narzędziach. Według raportu Ventana Research (2017) 48% firm tworzy nowe rekordy produktów, polegając na pracy manualnej, a 38% korzysta z arkuszy kalkulacyjnych. Taka praca obarczona jest niezwykle wysokim ryzykiem błędu, które wynika ze słabej komunikacji, ale także z ludzkiego pośpiechu, zmęczenia, czy mniejszej koncentracji. Dlatego właśnie coraz popularniejsze stają się systemy PIM, które organizują proces zarządzania danymi produktowymi od momentu ich utworzenia, aż do uzupełnienia informacji i jej dalszej dystrybucji. 

Product Information Management to system oparty na jednej, centralnej bazie danych, dzięki któremu z łatwością stworzysz, a co najważniejsze – rozpowszechnisz na różne kanały informacje o swoim produkcie. Tak zautomatyzowany, intuicyjny system sprawi, że bez problemu wszelkie zmiany dotyczącego Twojego produktu dotrą do takich miejsc jak systemy eCommerce, ale też aplikacje mobilne, czy najróżniejsze katalogi produktowe. PIM jest więc jak scentralizowany magazyn danych o produktach. Pełni także funkcję edytora danych zarówno tekstowych, jak i graficznych. Ponadto, dzięki niemu z łatwością będziesz mógł zarządzać doświadczeniem zakupowym klientów, a także pracą Twojego zespołu. PIM będzie również pomocą przy komunikacji z najważniejszymi osobami pośredniczącymi w Twoim eCommerce – dostawcą, hurtownikiem, czy sprzedawcą. Wreszcie – wysokiej jakości Product Information Management, dzięki uporządkowaniu informacji o produkcie, ułatwi obsługę pozostałych kanałów sprzedaży, także tych offline. Co jeszcze?

Dlaczego warto korzystać z PIM? I kto powinien?

Wiesz już, czym jest PIM i jak może Ci posłużyć. Jednak, czy na pewno warto wdrożyć system w Twoim przedsiębiorstwie? Czy stare metody, chociaż nieco żmudne, nie przyniosą tych samych efektów? Oceń sam sprawdzając, co zyskasz decydując się na Product Information Management:

  • kontrolę nad danymi o wszystkich produktach w eCommerce
  • spójność informacji we wszystkich kanałach sprzedaży
  • poprawienie i przyspieszenie przepływu informacji w firmie i między partnerami biznesowymi
  • szybsze wprowadzenie produktu na wiele kanałów sprzedaży jednocześnie
  • redukcję liczby pytań o produkt, a tym samym odciążenie działu obsługi klienta 
  • mniej zwrotów i porzuconych koszyków 
  • wzrost jakości doświadczeń zakupowych Twoich klientów
  • cenny czas – Twój i Twojego zespołu
  • obniżenie kosztów pracy
  • wyeliminowanie błędów 
  • bezpieczeństwo danych 

Czy PIM w eCommerce jest dziś koniecznością? Nie ma uniwersalnych narzędzi dla każdej firmy, więc nie musisz od razu wdrażać systemu Product Information Management. Z pewnością jednak to rozwiązanie przyniesie korzyści dla większych firm eCommerce, a także producentów i dystrybutorów, którzy pracują na dużych katalogach produktowych. W ich przypadku wdrożenie systemu PIM wyeliminuje błędy i niespójności oraz przyspieszy pracę. System rekomendowany jest również organizacjom nastawionym na ekspansję zagraniczną, w których dane o produktach muszą być tłumaczone na wiele różnych języków, a także przedsiębiorstwom zbierającym dane z wielu różnych źródeł, czy mającym większą liczbę kanałów sprzedaży.

PIM - porównanie systemów

Na rynku dostępnych jest wiele różnych systemów PIM. Przyjrzyjmy się bliżej ich możliwościom. Do najpopularniejszych rozwiązań Product Information Management opartych na otwartym kodzie źródłowym należą Akaneo, TreoPIM oraz PimCore.

Akaneo powstało we Francji, jednak spółki firmy są także w Niemczech czy USA. Wybierając ten system będziesz więc zależny od kilku dostawców usługi PIM. Niewątpliwą zaletą Akaneo jest intuicyjność systemu, dzięki czemu poruszanie się po zakładkach jest proste. Ponadto, zarządzanie katalogiem produktów oraz wprowadzanie reguł walidacji i reguł przepływu pracy dla danych także są ułatwione. Akaneo umożliwia kontrolę jakości i kompletności danych oraz kontrolę wersji.  Z kolei, by zarządzać rekordami głównymi (MDM), zasobami cyfrowymi (DAM) oraz korzystać z syndykacji treści, musisz wybrać inny system PIM.

Product Information Management od Treo w przeciwieństwie do Akaneo i PimCore nie ma wersji Enterprise. Umożliwia natomiast wprowadzanie tagów i typów produktów oraz wielu katalogów. PIM od Treo pozwala również na zaawansowaną segmentację produktów i zarządzanie marką. Funkcjonalność kontroli kompletności danych można natomiast uzyskać  tylko za pomocą wdrożenia rozszerzenia.

Wśród systemów PIM opartych na otwartym kodzie źródłowym najwięcej możliwości daje PimCore. W porównaniach możliwych funkcjonalności – ten system wypada najlepiej. Dlaczego?

  • jest łatwy w obsłudze i dalszym rozwijaniu 
  • ma wiele przydatnych modułów, m.in. API czy system przesyłania wiadomości
  • API umożliwia łączność z systemami CRM i ERP
  • dzięki technologii “Connect Anything” masz możliwość integracji wszystkich rodzajów danych
  • system jest skalowalny – możesz go rozbudowywać bez ograniczeń
  • zyskujesz integrację z wyszukiwarką Google i Google Analytics

Z PimCore zarządzanie produktem będzie intuicyjne dzięki możliwości śledzenia historii zmian, wersjonowania, sprawdzania statusu produktu, kontroli kompletności danych, wprowadzania typów i tagów, a także katalogów, lokalizacji i obsługę wielu języków. Na korzyść tego systemu PIM działają także kategoryzacja produktów, opcja tworzenia powiązań, zaawansowanej segmentacji, grup i typów atrybutów, a także takie funkcjonalności jak DAM i MDM. 

PimCore jest także przyjazny dla użytkownika, dzięki rozbudowanym możliwościom interfejsu (customizowane filtry, konfigurowalne layouty, czy zaawansowane filtrowanie). To narzędzie idealne do integracji dowolnej ilości danych – niezależnie od ich rodzaju, a także branży i wielkości przedsiębiorstwa. Ten PIM wymaga jednak wdrożenia przez developerów, którzy dostosują system do Twoich oczekiwań i potrzeb.

Postaw na specjalistów we wdrożeniach PimCore

PimCore jest rewolucyjnym rozwiązaniem dla wielu firm. Z tego narzędzia korzystają m.in. Burger King, Peugeot Motorcycles, czy AUDI. Uniwersalny i niezwykle pomocny system przyczyni się do szybkich i pozytywnych efektów także dla Twojego eCommerce. Jeżeli jesteś zainteresowany wdrożeniem PimCore, skontaktuj się z nami! Realizujemy kompleksowe wdrożenia Product Information Management i chętnie pomożemy Ci poprawić zarządzanie informacją o produkcie. Pamiętaj, że to ona jest kluczowym czynnikiem, który zaważy na tym, czy zyskasz, czy stracisz klienta.