Płatności w eCommerce – jakie metody są najlepsze dla klienta?

ecommerce_payment

Pandemia zmieniła wszystko – ten frazes jest tak uproszczony, co prawdziwy na wielu poziomach. Zwłaszcza gdy mówimy o branży eCommerce. Odchodząc już od ogólników – w dzisiejszym artykule skupimy się na jednym z najważniejszych aspektów eCommerce – przedstawimy zmiany, jakie nastąpiły w 2020 i 2021 roku w płatnościach online

Pewne trendy, jak chociażby skracanie ścieżki płatności, były widoczne przed 2020 rokiem – czas kryzysu mocno jednak przyspieszył ich rozwój, a także pozwolił na powstanie zupełnie nowych rozwiązań. 

Ulubione płatności online - prym BLIKa

Izba Gospodarki Elektronicznej w listopadzie 2020 roku przeprowadziła badanie rynkowe metodą CAWI, którego wyniki pokazują trendy, zmiany i nowości w płatnościach online. Raport “Płatności cyfrowe” tworzony jest każdego roku. Aktualna edycja jest jednak szczególna – jeszcze nigdy w historii tego badania w odpowiedziach ankietowanych nie pojawiło się tak dużo nowych systemów płatniczych. Klienci nie tylko coraz częściej kupują online, ale także są bardziej niż kiedykolwiek zainteresowani nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Co jeszcze dowiemy się z raportu?

Pierwsza trójka wśród produktów finansowych i transakcyjnych, które posiadają Polacy pozostaje niezmienna – to karta płatnicza (47%), konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet (40%) i konto bankowe bez aktywnego dostępu przez internet (25%). Dalej robi się ciekawiej – listę dopełniają narzędzia nowocześniejsze i to wśród nich zachodzą największe przesunięcia i zmiany procentowe. Coraz większą popularnością cieszą się płatności mobilne (23%). Dziś e-sklepy maksymalnie zmniejszają liczbę kroków, która dzieli Klientów od finalizacji transakcji. Usługa płatności one-click staje się coraz popularniejsza, czego przykładem jest wzrost korzystania z systemu płatności BLIK. 

Coraz większą popularnością cieszą się także portfele elektroniczne Apple Pay, Google Pay (11%) oraz płatności tymi metodami z wykorzystaniem zegarków i opasek sportowych w sklepach stacjonarnych. Zainteresowanie klientów płatnościami zbliżeniowymi dokonywanymi za pomocą smartfonów i smartwatch’y warto uwzględnić planując swoje działania biznesowe – zwłaszcza wdrażając koncepcję biznesu omnichannel. 

W porównaniu do zeszłego roku – o 3% więcej osób deklaruje korzystanie z płatności online przy użyciu komputera/laptopa. Na pierwszym miejscu plasują się Pay-By-Link (35%), dalej BLIK (26%) i przelew tradycyjny (22%). Największy wzrost widzimy w płatnościach BLIKiem. Ta metoda płatności należy do ulubionych. Z badań operatora płatności Tpay i SW Research przeprowadzonych na przełomie listopada i grudnia na grupie 854 internautów wynika, że najchętniej płacą właśnie BLIKiem (71%). Interesujące dane przedstawia również sam BLIK. Porównując liczbę transakcji z ostatniego kwartału 2019 roku do pierwszego kwartału 2020 roku, widzimy wzrost z 52,8 miliona do 57,5 miliona!

Mobile first? O płatnościach przy użyciu smartfonów i tabletów w czasie pandemii

Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dowiadujemy się także o ulubionych mobilnych płatnościach online. Tu prym wiodą Przelewy24 i BLIK (obie formy po 27%), tuż za nimi plasują się przelewy tradycyjne, z których korzysta 25% ankietowanych. BLIK jest więc na podium bez względu na urządzenia, z których korzystają Polacy. Ten fakt uwzględnia coraz więcej platform eCommerce umożliwiając wprowadzanie kodu BLIK już z poziomu wyboru metody płatności. A to znacznie przyspiesza samą transakcję. Dużym zainteresowaniem cieszą się także mobilne aplikacje umożliwiające płatności w przestrzeni miejskiej. 16% ankietowanych deklaruje, że korzysta z takich rozwiązań jak SkyCash, mPay, moBILET, Twisto, Revolut czy N26.

A ile osób korzysta z mobilnych płatności online? 40% badanych zadeklarowało, że w internecie kupuje właśnie za pomocą smartfona lub tabletu – w porównaniu do zeszłego roku wynik ten jest o 15% niższy. Skąd ta zmiana? Najpewniej ze względu na czas pandemii, który w większości spędziliśmy w domu, korzystając przede wszystkim ze stacjonarnych narzędzi desktopowych. 

Wzrastająca popularność BLIKa i innych mobilnych metod płatności online, a przede wszystkim luzowanie obostrzeń sanitarnych raczej sprawią, że korzystanie z urządzeń mobilnych w procesie kupowania ponownie zyska, a m-commerce ponownie będzie słowem odmienianym przez wszystkie przypadki. W tym kontekście warto już teraz dostosować eCommerce do użytkowników mobilnych i zwiększyć ruch na stronie poprzez wdrożenie Progressive Web App. Jeśli więc jeszcze nie słyszałeś o PWA lub zastanawiasz się, czy na pewno warto je wdrożyć – przeczytaj ten artykuł.

Otwarci na nowe

Wśród metod płatności, które jeszcze do niedawna były postrzegane w kategorii nowinek, duży wzrost notują urządzenia ubieralne – zwłaszcza smartwatche. W 2018 roku 10% ankietowanych w badaniu Izby Gospodarki Elektronicznej zadeklarowało, że korzysta ze zbliżeniowych płatności zegarkiem. W 2020 roku obserwujemy bardzo wyraźny wzrost tej metody płatności –  27% ankietowanych korzysta ze smartwatchy robiąc zakupy w sklepach stacjonarnych. Zegarki z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay lub Fitbit Pay – to właśnie te urządzenia powoli zdobywają rynek, oferując użytkownikom przede wszystkim komfort i szybkość transakcji.

Polscy konsumenci powoli otwierają się także na płatności kryptowalutami. 12% badanych deklaruje, że w 2020 roku korzystało z tej metody i 12% rozważa płatność wirtualnymi walutami także w 2021 roku. Co interesujące – za pomocą Bitcoina Polacy najczęściej kupowali… książki i płyty (16%). Na dalszym miejscu plasuje się kategoria hazard w internecie (15%), a na trzecim bilety do kina, na koncert i do teatru (14%).

Wśród nowości, które przyjmują się na polskim rynku płatności online, są aplikacje mobilne dedykowane takim sieciom jak Orlen, Carrefour, Circle K, Żabka i Lidl. I tak z Orlen Pay w 2020 roku korzystało 16% badanych internautów, podobnie jak z aplikacji Żappka Pay. Z kolei z usługi Tank&Go w aplikacji Mój Carrefour korzysta 19%. Taki sam wynik osiągnęła aplikacja Lidl Pay. Ciekawy przykład wpływu pandemii na decyzje biznesowe na wprowadzenie nowych technologii płatniczych pokazuje Circle K. Sieć stacji benzynowych planowała wprowadzić swoją aplikację w pierwszym kwartale 2021 roku, jednak ze względu na bezpieczeństwo klientów i pracowników – zdecydowała się na ten krok już w listopadzie 2020 roku.

Zeszły rok był także przełomowy pod względem zupełnie nowych technologii. Wrocławski startup jako pierwszy na świecie wprowadził na rynek system płatniczy oparty na biometrii tęczówki oka. 14% ankietowanych w badaniu IGE zadeklarowało chęć korzystania z PayEye.

Jak czytamy w raporcie – warto przyglądać się także takim rozwiązaniom jak… bezgotówkowe płatności w miejscach kultu religijnego. Chociaż datkomaty i ofiaromaty są wciąż tematem dość kontrowersyjnym (tylko 19% pozytywnie ocenia tę technologię), to ich powstanie także świadczy o rozwoju płatności online.

Płatności online - krok w stronę klienta

Na koniec warto wspomnieć nie tyle o samych sposobach płatności online, a rozwiązaniach, które wychodzą naprzeciw nowym oczekiwaniom konsumentów. 

Dużą popularnością cieszą się usługi PayPo i Pay Smartney, które pozwalają na odroczenie płatności o 30 dni bez dodatkowych kosztów dla konsumenta. Kolejną funkcjonalnością dla rynku eCommerce jest P24NOW. Pozwala ona Klientom na płatność ratalną lub odroczenie jej aż o 54 dni. Natomiast e-sklep otrzymuje pieniądze od razu. Ten produkt jest więc wygodnym udogodnieniem zarówno dla firm, jak i ich klientów eCommerce

Wyjściem w stronę Klienta są także oferty rat 0%, czy usługa Click&Collect, które sprawdziły się zwłaszcza w czasie pandemii. Czy ten trend się utrzyma? Możemy spodziewać się pewnych wahań, jednak te rozwiązania warto wdrażać nie tylko w czasie kryzysu.

Otwartość Polaków na nowe metody płatności online jest ważną zmianą dla wszystkich osób działających w branży eCommerce. Z drugiej strony – ponad połowa badanych preferuje tradycyjne płatności – czy to gotówkowe, czy przelewy dokonywane w oddziale banku. Duża gotowość na korzystanie z płatności elektronicznych (47% respondentów) jest jednak jasną wskazówką, a także szansą i wyzwaniem. Branża eCommerce dysponuje wieloma funkcjonalnościami – jej głównym zadaniem jest dopracowanie ich prostoty, bezpieczeństwa i niezawodności. To właśnie te kryteria mają największy wpływ na przekonanie nieprzekonanych i przełamanie ich nieufności w stosunku do płatności internetowych.