Social commerce – zakupy w XXI wieku

online-shopping

Sprzedawanie w sieci jeszcze nigdy nie było tak proste. Pokolenie nowych konsumentów to osoby, które wyborów zakupowych dokonują w sposób impulsywny, a zwiększenie liczby punktów styku reklamy z użytkownikami Internetu wydaje się konieczne, jeśli marki myślą o wzroście sprzedaży produktów.

Pandemia wzmocniła tylko krążącą już od dawna hipotezę, iż sprzedaż internetowa może w najbliższym czasie wyprzeć tradycyjne kanały sprzedaży. Istotnymi elementami, na które konsumenci zwracają coraz większą uwagę są możliwość dokonywania szybkich zwrotów i reklamacji oraz skrócony proces zakupowy, który odbywa się w najwyżej 2-4 krokach. Trudno nie dostrzec, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się zakupy dokonywane poprzez portale społecznościowe, takie jak Facebook, czy Instagram. Marki nie tylko starają się prześcignąć konkurencję nową ofertą, ale zyskać nowe grono klientów, dzięki innowacyjnym metodom reklamy.

Sprawdźmy zatem jak ma się sprzedaż na najpopularniejszych platformach social media oraz co mają do zaoferowania marki, jeśli chodzi o możliwość zakupów on-line.

Facebook

Facebook na kanwie doświadczeń z wprowadzenia swojej tablicy ogłoszeń Marketplace skierowanej do sprzedaży i kupna między użytkownikami portalu dostrzegł również szansę na nowe narzędzie e-commercowe. Poprzez rozszerzenie funkcjonalności dotychczasowej platformy sprzedażowej Marketplace Facebook wchodzi na rynek z Facebook Shops mającym całkowicie zastąpić poprzedniczkę.

Najnowsza inicjatywa Facebooka ma za zadanie umożliwić małym i średnim firmom tworzenie własnych sklepów internetowych bezpośrednio na platformie Facebook i Instagram za darmo. Nowe narzędzie umożliwia przeprowadzenie całego procesu zakupowego bez wychodzenia z aplikacji. Co więcej e-sklepy na Facebooku będą nie tylko służyły do generowania nowych zakupów, ale zapewnią możliwość komunikowania się z klientami organicznie i płatnie we wszystkich dotychczasowych formach.

Instagram

Instagram – obecnie najchętniej używana przez pokolenie Y aplikacja również nie pozostaje w tyle, jeśli chodzi o sprzedaż online. Zaczynając od platformy w 100% nastawionej na wizualne wrażenia Instagram staje się miejscem, w którym marki mają możliwość nie tylko prezentować katalogi swoich produktów, ale prowadzić aktywne kampanie reklamowe z możliwością dokonania zakupów z poziomu aplikacji.

Na czym dokładnie polega zatem robienie zakupów przez Instagrama? Podczas przeglądania feedu zauważymy w prawym górnym rogu ikonę “małej torebki zakupowej”. Oznacza to, że post taki posiada znacznik z produktami, które możemy zakupić. Jeśli chodzi o Instagram Stories produkty dostępne w sprzedaży oznaczone są specjalną naklejką.  Po kliknięciu w znacznik, bądź naklejkę przechodzimy do karty produktu, a następnie do sklepu marki, gdzie następuje finalizacja naszych zakupów. Instagram jest właśnie w trakcie testowania nowego rozwiązania – Instagram Checkout, dzięki któremu całość procesu zakupowego odbędzie się bezpośrednio w aplikacji, bez przechodzenia przez cały proces transakcyjny.


Źródło: https://about.fb.com/news/2020/05/introducing-facebook-shops/

Pinterest

Pinterest już od dłuższego czasu przymierzał się do podbicia rynku ecommerce. Dotychczas platforma służyła jako źródło inspiracji dla użytkowników. Poprzednio, gdy użytkownicy, widzieli przedmioty na Pintereście, które chcieli zakupić, musieli na własną rękę przeszukiwać internet w polowaniu na swoje “zdobycze”. Pinterest nareszcie rozwiązał ten problem! Na razie pilotażowo, dla użytkowników aplikacji w  Stanach Zjednoczonych na urządzeniach firmy Apple, platforma wprowadziła tzw. Buyable Pins. Jak można się domyślić po nazwie są to małe (niebieskie) ikonki, które umieszczone przy konkretnym produkcie oznaczają możliwość jego nabycia. Obok stałego przycisku “Pin it” pojawił się niebieski button “Buy it”, po którego kliknięciu zyskujemy możliwość zakupu. I tak możemy tutaj znaleźć szeroki wybór mebli, ubrań i innych przedmiotów związanych z życiem codziennym, które w prosty sposób zakupimy z poziomu aplikacji. Pinterest wprowadził również opcję filtrowania produktów po cenie, dzięki czemu możemy łatwo odnaleźć tańsze alternatywy pożądanych przez nas artykułów.

Jednym z najważniejszych wyznaczników zmian i trendem w branży eCommerce jest niewątpliwie automatyzacja procesów komunikacji i obsługi klienta. Skrócenie czasu oczekiwania na konsultantów i możliwość odbycia procesu sprzedaży, czy obsługi z botem zastępującym kontakt z realnym pracownikiem firmy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem stosowanym przez wiele marek. 

Pewnym jest, że sposób w jaki robimy zakupy w najbliższej przyszłości może zmienić się o 180 stopni. Warto zatem śledzić zmiany i możliwości jakie oferują portale społecznościowe w zakresie zakupów on-line. Któż wie kiedy taka sprzedaży wyprze całkowicie tradycyjne sklepy.