Warehouse Management System i jego wpływ na efektywność pracy sklepu internetowego

Jak wynika z raportu “E-commerce w Polsce w oczach internautów” za rok 2019, aż 55% badanych uważa, że czynnikiem motywującym do częstszych zakupów w Internecie mogłyby być niższe koszty dostawy. Dla ankietowanych istotną zachętą jest również możliwość szybkiej realizacji zamówienia. Przedstawione statystyki potwierdzają przeczucia towarzyszące podmiotom należącym do sektora e-handlu, że głównym wyzwaniem dla właścicieli sklepów internetowych będzie w kolejnych latach doskonalenie obsługi logistycznej.

Skutecznym sposobem na osiągnięcie tego celu jest stopniowa profesjonalizacja w zakresie zarządzania magazynem sklepu internetowego. Przewagą e-commerce nad tradycyjną formą handlu jest szybki obieg informacji i większa możliwość automatyzacji procesów wewnętrznych zachodzących w firmie. Analiza spływających danych pozwala lepiej przewidywać liczbę zamówień i dostosowywać do niej stan zapasów. Wiedzą o tym osoby, które postawiły na Warehouse Management System. Czym jest to rozwiązanie i jakie korzyści oferuje jego wdrożenie?

Wpływ WMS na wydajność i efektywność pracy

productivity

Dobra organizacja jest podstawą optymalnego wykorzystania możliwości jednostki logistycznej sklepu internetowego. Warehouse Management System umożliwia pełen wgląd w aktualny stan zapasów magazynu, a co więcej – przyczynia się do usprawnień marszruty. Miarą funkcjonalności oprogramowania jest zdolność dostosowania się do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa handlowego. Niemniej jednak łatwo wyróżnić kilka zalet WMS, które są tak samo pozytywnie oceniane przez firmy pochodzące z różnych branż i sektorów gospodarki.

Jednym z największych atutów tego rozwiązania jest likwidacja tzw. “wąskich gardeł” poprzez możliwość płynnej obsługi logistycznej od momentu przyjęcia zlecenia, po wydanie towaru, aż do chwili wysyłki produktów do nabywcy. Tego rodzaju system zarządzania magazynem ułatwia określenie dokładnej lokalizacji pozycji z asortymentu, przez co pracownicy e-sklepu nie tracą czasu na kompletowanie zamówień z różnych sektorów hali. Warehouse Management System zapewnia także szybki dostęp do aktualnej informacji o stanie zapasów. To przydatna funkcja zwłaszcza przy obrocie towarem o krótkim terminie ważności lub cieszącym się szczególną popularnością wśród klientów.

Od teorii do praktyki, czyli jak wybrać WMS dla sklepu internetowego?

e-commerce shop

Wdrożenie nowego systemu magazynowego jest z początku kłopotliwe i czasochłonne, ale wybór właściwego dostawcy oprogramowania pozwala zminimalizować trudności związane z wprowadzeniem innowacji. Pierwszą przeszkodą jest często nastawienie pracowników, którzy wykazują niechęć do akceptacji zmian. Aplikacja powinna być zatem przejrzysta i czytelna, aby wygoda jej użytkowania skróciła okres przyzwyczajenia do korzystania z systemu. Stąd potrzeba stawiania na deweloperów posiadających zarówno doświadczenie, jak i wykwalifikowaną kadrę programistów, zdolnych do bieżącej konfiguracji ustawień.

Dobrym pomysłem jest powierzenie odpowiedzialności za obsługę WMS firmie, która w swojej ofercie ma szereg innych, podobnych systemów e-commerce. Wówczas dużo prostszy staje się proces integracji danych pomiędzy aplikacjami. Spójność w obrębie oprogramowania zarządczego zwiększa sprawność organizacji pracy, co pozwala skupić się na rozwoju marki, zamiast na nieustannym rozwiązywaniem drobnych problemów. W ostatecznym rozrachunku z implementacji WMS każdy zyskuje: klienci – zadowolenie z szybkiej obsługi, pracownicy magazynu – wygodne wsparcie w wykonywaniu codziennych obowiązków, a właściciele sklepu – nowoczesny system zwiększający wydajność działalności e-commerce.