Zrównoważony eCommerce. W obronie środowiska!

glass bottles

Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów nie pozostaje bez wpływu na ich decyzje zakupowe. Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, w jaki sposób aktywność producentów i sklepów oddziałuje środowisko naturalne. Chętniej i częściej wybieramy produkty, które można określić mianem eco-friendly. 

Eko-wartości są ważne przede wszystkim dla reprezentantów pokolenia Y (mielnialsów) i pokolenia Z (jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że grupy te mają ogromną siłę nabywczą). Statystyki pokazują, że ¾ milenialsów jest w stanie zapłacić więcej za produkty, jeśli są one ekologiczne. Wraz z rosnącą świadomością konsumentów pojawiają się nowe trendy, takie jak zielona konsumpcja (green consumption) czy zielony marketing (green marketing, marketing ekologiczny). Co to oznacza dla firm? Konieczna jest zmiana podejścia do kwestii ochrony środowiska. Bycie eko przestaje być tylko modą – zrównoważony eCommerce może bezpośrednio przekładać się na liczbę (zadowolonych) klientów i pozwala zdobyć dużą przewagę konkurencyjną na rynku.

Eko-trendy

Ochrona środowiska jest dzisiaj palącym tematem i jedną z najważniejszych kwestii dla współczesnego społeczeństwa. Świadomi konsumenci, których nieustannie przybywa, czują się odpowiedzialni lub współodpowiedzialni za problemy środowiskowe, dlatego stawiają na proekologiczne rozwiązania. Zielona konsumpcja to po prostu sięganie po produkty, które wytworzone zostały w sposób bezpieczny dla środowiska. Dotyczy to również usług. Z tego powodu wiele firm decyduje się na podążanie ścieżką zielonego marketingu. Nie chodzi jedynie o sprzedaż certyfikowanych produktów ekologicznych, ale raczej o całokształt działań – od zrównoważonego procesu produkcji po rezygnację z papierowych faktur na rzecz e-dokumentów i promowanie proekologicznych postaw. Zielona polityka firm może obejmować różne działania, m.in. zmniejszenie zużycia energii lub korzystanie z odnawialnych źródeł energii, wybór zielonego hostingu, produkcja z surowców odnawialnych i produkcja artykułów nadających się do recyklingu, ekologiczna gospodarka odpadami, wspieranie zrównoważonej polityki zaopatrzeniowej, ograniczenie lub zrezygnowanie z produktów jednorazowych na rzecz produktów wielokrotnego użytku, zrezygnowanie z produktów testowanych na zwierzętach czy w końcu zachęcanie swoich pracowników lub klientów do przemieszczania się rowerem lub przekonywanie ich, że warto zrezygnować z samochodu na rzecz komunikacji publicznej.

Ekologiczne rozwiązania w eCommerce

Bycie eko nie zawsze musi wiązać się ze wzrostem kosztów, co więcej, ekologiczne rozwiązania mogą być opłacalne również w przypadku mniejszych firm. Jakie rozwiązania eCommerce wdrożyć w pierwszej kolejności?

Ekologiczne opakowania i transport

Jednym z większych problemów, jakie pojawiają się w e-handlu, jest kwestia pakowania produktów. W większości paczek wręcz mnożą się kartony, kartoniki i plastikowe torby. Warto zastanowić się, jak zredukować liczbę opakowań do absolutnego minimum i korzystać tylko z tych, które są przyjazne dla środowiska (np. z papieru czy biodegradowalnego plastiku). Jeśli produkt wymaga zabezpieczenia, można postawić na ekologiczne zamienniki folii bąbelkowej – do wykorzystania nadają się np. tektura falista, makulaturowy papier pakowy czy kartonowe kątowniki. Dostawa również może być bardziej eko. Minimalizacji śladu węglowego sprzyja np. dostawa do paczkomatów lub do punktów odbioru

Produkty eco-friendly

Innym ekologicznym rozwiązaniem jest świadoma sprzedaż produktów, które w jak najmniejszym stopniu mają negatywny wpływ na środowisko. Warto bliżej przyjrzeć się artykułom. Czy są bezpieczne dla środowiska? Czy są biodegradowalne lub czy nadają się do recyklingu? Jak są zapakowane? Czy są trwałe i czy wytworzono je z materiałów organicznych? Jak wygląda proces ich produkcji? Całkowite przestawienie się na sprzedaż produktów eco-friendly być może nie nastąpi z dnia na dzień, ale warto wyznaczyć kierunek zmian eCommerce, a o swoim zaangażowaniu w kwestie ekologiczne informować klientów.

Lokalni dostawcy

Współpraca z lokalnymi dostawcami jest dobra dla środowiska, pomaga wspierać lokalną gospodarkę, a dodatkowo może wiązać się z oszczędnościami dla firmy. Zaopatrując się lokalnie, nie trzeba zamawiać w ciemno. Wizyta u dostawcy pozwoli przekonać się o jakości produktów. Transport nie trwa długo, co oznacza, że na czas podróży artykuły nie  muszą być zabezpieczone ogromnymi ilościami środków konserwujących. Inne, warte poruszenia kwestie to obniżenie kosztów wysyłki i magazynowania oraz redukcja śladu węglowego. Lokalne zaopatrzenie przyczynia się do ekologicznej produkcji, a także pozytywnie wpływa na zaufanie konsumentów.

Promowanie ekologicznych rozwiązań

Zdecydowanie warto być firmą przyjazną środowisku. Warto również podkreślić to w komunikacji z klientami, promować ekologiczne postawy i wspierać różne akcje związane z ochroną środowiska. Nieskomplikowane i niewymagające dużych nakładów finansowania rozwiązania mogą bardzo pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy. Masz naprawdę ogromne pole do popisu. Jako firma możesz np. wspierać fundacje proekologiczne lub zorganizować akcję informacyjną dotyczącą recyklingu, wspominając przy okazji, jak utylizować opakowania Twoich produktów.