AR i VR w służbie eCommerce

virtual reality goggles

Branża eCommerce rozwija się w błyskawicznym tempie. Coraz chętniej i coraz częściej decydujemy się na zakupy w sieci, a sprzedawcy i producenci robią wszystko, aby nam te zakupy ułatwić. Chociaż kupowanie w Internecie to duża wygoda i oszczędność czasu, a także niemal nieograniczony dostęp do produktów z całego świata, e-handel ma również pewne ograniczenia i wady. Chodzi przede wszystkim o brak możliwości bezpośredniej interakcji z produktem. Nie można go np. dotknąć ani przymierzyć. O ile jeszcze niedawno mogło się wydawać, że bariery te są nie do przełamania, dzisiaj z pomocą przychodzą innowacyjne rozwiązania, a na szczególną uwagę zasługują technologie AR i VR. Internetowi sprzedawcy mają coraz więcej narzędzi, które pozwalają zbliżyć doświadczenia zakupowe w sklepie online do doświadczeń podczas zakupów w sklepach tradycyjnych. Technologie immersyjne (oddziałujące na wszystkie zmysły) zmieniają i przenoszą eCommerce na zupełnie inny poziom.

Virtual Reality

Dzięki rzeczywistości wirtualnej (virtual reality, VR) użytkownicy mogą przenieść się do zupełnie innego, komputerowo wygenerowanego, trójwymiarowego świata. Technologia zapewnia doświadczenie i interakcje ze środowiskiem 3D. Specjalne, zabudowane również po bokach okulary prezentują obrazy, niemal zupełnie odcinając nas od świata rzeczywistego.

Mając na głowie okulary, możemy swobodnie eksplorować wirtualną rzeczywistość i rozglądać się w każdym kierunku (nasze pole widzenia nie jest ograniczone żadnym kadrem). Aplikacje do VR pozwalają np. na wirtualny spacer po przestrzeni, która nie istnieje w rzeczywistości. Technologia VR dynamicznie się rozwija. Co rusz pojawiają się nowe rozwiązania, takie jak  np. słuchawki czy specjalne rękawiczki, wspierające wirtualną rzeczywistość i dodatkowo stymulujące zmysły. Dzięki nim można zapewnić użytkownikom jeszcze lepsze wrażenia związane z obecnością w świecie wygenerowanym przez oprogramowanie.

Augmented Reality

Rozszerzona rzeczywistość (augmented reality, AR) łączy świat cyfrowy ze światem rzeczywistym. Najczęściej na obraz z kamery, rejestrowany w czasie rzeczywistym, nakładane są cyfrowe elementy wizualne, dźwięki lub inne bodźce sensoryczne w celu wzmocnienia doświadczeń.

Technologia AR, w odróżnieniu od rzeczywistości wirtualnej (VR), nie tworzy własnej rzeczywistości, tylko wzbogaca realny świat. Chyba najbardziej znanym przykładem AR jest gra Pokemon Go, która w 2016 r. opanowała cały świat. Co wydaje się najistotniejsze z punktu widzenia przeciętnego konsumenta – aby korzystać z rozszerzonej rzeczywistości,  często wystarczy jedynie tablet lub smartfon. Oczywiście, wraz z rozwojem technologii, pojawiają się wyspecjalizowane urządzenia, ale to właśnie możliwość wykorzystania urządzeń codziennego użytku, a więc łatwa dostępność (bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony konsumentów) sprawia, że AR jest jeszcze bardziej atrakcyjna. Technologię rozszerzonej rzeczywistości wykorzystuje m.in. IKEA. Wystarczy ściągnąć aplikację IKEA Place, aby zobaczyć, jak mebel będzie się prezentował i czy będzie pasował do danej przestrzeni.

Technologie AR i VR w służbie eCommerce

Wykorzystując technologie AR i VR, sprzedawcy mogą zwiększać świadomość marki i tworzyć innowacyjne kampanie marketingowe, które nie tylko przykuwają uwagę użytkowników, ale są w stanie wpływać na ich zachowania i decyzje zakupowe. Klienci mogą dokonywać zakupów za pośrednictwem rzeczywistych interfejsów, ale – w odróżnieniu od tradycyjnych sklepów online – mogą również odkrywać produkty, ich funkcje oraz inne warianty, a także zestawiać ze sobą różne produkty. A wszystko w zaciszu własnego domu, bez konieczności wizyty w sklepie offline. W ten sposób, przełamując barierę fizycznych ograniczeń, klientom łatwiej dokonać właściwego wyboru. To z kolei wpływa na zwiększenie sprzedaży i minimalizuje ryzyko zwrotów czy reklamacji.

Dzięki VR sprzedawcy mogą odwzorować sklep stacjonarny w rzeczywistości cyfrowej lub stworzyć zupełnie inną przestrzeń, którą można dowolnie modyfikować, np. pod wpływem zmieniających się trendów czy preferencji użytkowników.

Przykłady wykorzystania AR i VR

Technologie AR i VR wydają się szczególnie popularne w branży meblarskiej i przy aranżacji wnętrz (np. wspomniana wcześniej aplikacja IKEA), w branży modowej i kosmetycznej. Dzięki aplikacji Sephora Virtual Artist można eksperymentować z najróżniejszymi kosmetykami – wystarczy wgrać swoje zdjęcie, aby zobaczyć, który cień do powiek czy który kolor będzie najlepiej prezentował się na ustach. Aplikacja pozwala na „przymierzenie” makijażu przed zakupem produktu.

IKEA Place App
Źródło: https://www.bestdesigns.co/best-design/ikea-place

Możliwość przymierzenia jakiegoś produktu (bez konieczności fizycznego zakładania) jest wykorzystywana również w sklepach z ubraniami, obuwiem i dodatkami. I tak możemy przekonać się, jak będziemy wyglądać w luksusowych okularach marki Dior, lub sprawdzić, w których trampkach Converse „czujemy się” najlepiej. Jak pokazują statystyki, klienci korzystający z technologii AR i VR są bardziej zainteresowani produktem i bardziej zaangażowani w proces zakupowy. Obserwując rozwój rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, jest niemal pewne, że będą one wykorzystywane coraz częściej i coraz chętniej.

Sephora Virtual Artist
Źródło: https://vrscout.com/news/sephoras-ar-app-update-virtual-makeup-on/