Black Friday 2021 – jak przygotować swój eCommerce?

Tegoroczny Czarny Piątek, podobnie jak Black Friday 2020 może stać się poligonem doświadczalnym dla branży eCommerce. Jak przygotować się na zakupowe szaleństwo w czasach pandemicznej niepewności? O czym nie można zapomnieć w najgorętszym okresie handlowym? Przeczytajcie dzisiejszy artykuł i sprawdźcie, ile jeszcze zostało Wam do zrobienia. Wrzesień to ostatni moment na ułożenie i wdrożenie planu działań na ostatni kwartał roku!

Black Friday 2021 – szansa dla eCommerce

Black Friday 2021 – kiedy odbędzie się największe święto promocji? Każdego roku ten dzień przypada w czwarty piątek listopada – w 2021 wypadnie to 26 listopada. Planując harmonogram działań na czwarty kwartał, pamiętaj, aby Czarny Piątek umieścić w szerszym kontekście okresu przedświątecznego, w którym znajdą się również inne, niezwykle ważne dla eCommerce okazje, czyli Cyber Monday (29 listopada) oraz Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia). Dla wielu branż istotne będą także Dzień Babci i Dziadka (21 i 22 stycznia). Zlecając materiały i planując komunikację warto uwzględnić szerszą perspektywę – tworzenie na bieżąco contentu w listopadzie, jeśli nawet możliwe, może przynieść mierne efekty ze względu na wysokie obciążenie innymi zadaniami.

Black Friday to święto, które trafiło do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Na dobre zakorzeniło się w świadomości polskich konsumentów w 2015 roku. Czy chętnie korzystamy z listopadowych okazji? Jak pokazują badania grupy Picodi i platformy Black-Friday.Global w 2018 roku w czasie Black Friday sprzedaż względem pozostałych dni roboczych w ciągu całego roku wzrosła o 979%! A jak sytuacja wyglądała w zeszłym roku? 2020 był szczególny – konsumenci musząc przenieść się do sieci, zwiększyli ruch i sprzedaż eCommerce oraz być może trwale zmienili swoje przyzwyczajenia, otwierając się na zakupy online. Czy branża wykorzystała swoją szansę?

Black Friday 2020 był zdecydowanie lepszy od edycji wcześniejszej. Zgodnie z danymi platformy Shoper wartość transakcji w sklepach zwiększyła się o 53%. Salesforce z kolei podał, że Czarny Piątek roku pandemii ustanowił nowy rekord. Globalna sprzedaż osiągnęła 270 miliardów dolarów, o 36% więcej niż w roku 2019.

Jakie są przewidywania na Black Friday 2021? Zeszłoroczna edycja nauczyła nas, by w zanadrzu mieć kilka planów do wykorzystania w zależności od sytuacji pandemicznej. Ta z pewnością do ostatniej chwili nie będzie znana. Czy centra handlowe będą zamknięte? Jak rozwinie się sytuacja na świecie i jakie będą nastroje społeczeństwa? 

Niewiadomych jest sporo, jednak jest kilka uniwersalnych rzeczy, które zaplanowane i wdrożone w Twój eCommerce będą podstawą sukcesu podczas tegorocznego Black Friday

Zoptymalizuj platformę na Black Friday

Nawet najlepsza strategia marketingowa nie zadziała bez podstawy, jaką jest dobrze działająca platforma eCommerce

Zanim więc przejdziesz do opracowywania strategii promocji, ustalania wysokości rabatów oraz typowania produktów – zacznij od priorytetu – optymalizacji strony. Co jest najważniejsze w tym kontekście?

  1. Moc serwera – Black Friday może spowodować prawdziwe oblężenie serwerów Twojego eCommerce. Zadbaj więc o ich przepustowość i zwiększoną moc. Jeśli w Twojej firmie nie masz działu IT, koniecznie pomyśl o współpracy z firmą zewnętrzną, która w razie kryzysu – szybko naprawi ewentualne awarie. 
  2. Tempo ładowania strony – kluczowe, zwłaszcza podczas wynikających bardziej z emocjonalnego, niż racjonalnego podejścia zakupów. Szybko ładująca się strona jest ważna zarówno w wersji desktop, jak i mobilnej. Zrób test tego parametru za pomocą darmowych narzędzi (np.  Page Speed Insight) i napraw wskazane błędy, aby strona działała szybciej.
  3. eCommerce dostosowany do wersji mobilnej – to podstawa, o której wciąż należy mówić, ponieważ zbyt dużo sklepów internetowych nie dba o użytkowników mobilnych. A wzrost wykorzystania smartfonów w zakupach jest znaczny (2019 – 61%, 2020 – 69%) i jako trend z pewnością nie minie.
  4. Optymalizacja SEO – efekty pozycjonowania nie są widoczne w krótkim czasie. To proces, który musi trwać, dlatego warto uwzględnić go w stałych działaniach eCommerce. W okresie Black Friday zadbaj o stworzenie dedykowanego tej promocji landing page’a z contentem wyjaśniającym zasady wyprzedaży, zoptymalizowanym pod dobrze dobrane słowa kluczowe. Zrób także audyt istniejących stron, zwłaszcza głównych kategorii oraz najpopularniejszych produktów. Przeanalizuj ich opisy, popraw meta title i meta description, sprawdź, czy kluczowe podstrony są widoczne w indeksie.

Co jeszcze? W kontekście technicznego działania Twojej strony w czasie Black Friday upewnij się dokładnie, czy najważniejsze procesy i funkcjonalności naprawdę działają. Zadaj sobie pytania:

  1. Czy proces składania zamówienia działa, począwszy od dodania produktu do koszyka, poprzez wybranie dostawy i płatności? 
  2. Czy dysponujesz wieloma opcjami dostawy i płatności?
  3. Czy wyszukiwarka działa poprawnie i jest intuicyjna dla użytkownika?
  4. Czy kody rabatowe działają i są widoczne dla użytkownika?
  5. Czy integracje z WMS działają? Czy Twój eCommerce wyświetla aktualne stany produktów?

Black Friday – przygotowanie do kampanii

Jeżeli techniczna strona eCommerce działa, czas zaplanować płatne kampanie. Okres Black Friday jako niezwykle intensywny pod względem ruchu i sprzedaży warto podkręcić jeszcze mocniej właśnie poprzez Adsy (najmocniejszymi kanałami digital są wciąż Facebook i Google). Jak się do tego zabrać?

Jeżeli Twoja firma nie powstała dopiero w tym roku, z pewnością masz doświadczenia z poprzednich listopadowych promocji. Zacznij od ich analizy – sprawdź, które produkty cieszyły się największą popularnością, a które sprzedawały się najsłabiej. Promocją wzmocnij te pierwsze. Następnie przeanalizuj kanały sprzedaży. Te z najlepszymi wynikami pomogą dotrzeć Ci do Twoich potencjalnych Klientów. Kolejnym krokiem jest rozróżnienie odbiorów kampanii w ramach kanału. Czy lepsze efekty dały kampanie kierowane do nowych użytkowników, czy może remarketing? Na koniec przyjrzyj się contentowi – które kreacje były najlepsze, a które nie przynosiły efektów? Wykorzystaj tę wiedzę w tegorocznej kampanii!

Kiedy przeanalizujesz poprzednie lata, zacznij planować Black Friday 2021. W strategii działań musisz uwzględnić takie aspekty, jak:

  • bohaterów promocji – produkty objęte rabatami
  • czas trwania promocji
  • grupy odbiorców
  • wybrane kanały sprzedaży
  • budżet na każdy z nich
  • listy remarketingowe

Gotowy plan pozwoli Ci przygotować najważniejsze materiały na Czarny Piątek, a więc landing page, banery, zdjęcia i grafiki dostosowane do kanałów sprzedaży. Po ustaleniu celów i słów kluczowych pozostaje stały monitoring. Pamiętaj, że Black Friday jest doskonałym momentem do testowania. Duży ruch pozwoli na szybsze zebranie danych o użytkownikach. Nie bój się więc sprawdzania różnych kreacji graficznych oraz copy. Testuj, ucz się, poprawiaj i zarabiaj!