Checkout – popraw funkcjonalność i zwiększ sprzedaż

checkout process

Dobrze zoptymalizowany checkout, czyli końcowy element procesu zakupowego, jest kluczowy dla konwersji. To właśnie w tym miejscu klienci podejmują najważniejszą decyzję – kupić, czy zrezygnować? Jak pokazuje raport  Gemius – aż 70% klientów porzuca koszyk, mimo iż wcześniej dodali do niego produkty. Jak więc nie stracić klienta tuż przed metą?

Jak zoptymalizować checkout, by zwiększyć konwersję?

1. Opcje rejestracji i logowania

Wiele osób nie chce kupować na platformach, w których jest obowiązkowa rejestracja. Wiadomo, że z perspektywy eCommerce ważne są dane klientów. Zachęcaj więc do założenia kont, jednak zapewnij też możliwość rejestracji jako gość – lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu! A w jaki sposób zachęcać do założenia konta? Jednym ze sposobów jest przyspieszony proces rejestracji poprzez media społecznościowe oraz konto Google’a – to bardzo skuteczna strategia optymalizacji checkout. Wystarczy jedno kliknięcie i użytkownik jest zalogowany. Co jeszcze możesz zrobić? Zaoferować korzyści – np. możliwość śledzenia wysyłki, rabat na kolejne zakupy, czy członkostwo w programie lojalnościowym.

2. Funkcje autouzupełniania

Checkout powinien być tak zaprojektowany, by uzupełnianie danych odbyło się jak najszybciej, a cały proces prowadził klienta prosto do ostatecznego zatwierdzenia zamówienia. Pomóc z tym może Google Auto-address fill, a także funkcjonalności wspomagające sprawdzanie poprawności danych, np. Inline Validation. Obie te funkcje pozwolą na szybkie i poprawne wprowadzenie danych niezbędnych do zatwierdzenia i wysyłki zamówienia.

3. Przyjazny interfejs

Strona checkout powinna być czytelna, wspierać intuicyjne składanie zamówienia, a także odzwierciedlać proces zakupów w sklepie stacjonarnym. Warto więc zadbać o to, by nasz klient miał wszystkie informacje podane w przystępny sposób, by prowadzić go za rękę od momentu wejścia na stronę checkout po zatwierdzenie zamówienia. Koniecznie należy więc zaprojektować pasek postępu, aby klient wiedział ile i jakie kroki jeszcze przed nim do ukończenia zakupu. Spróbuj także ograniczyć objętość formularzy z danymi do minimum, a także oznaczyć obowiązkowe i nieobowiązkowe pola. Im bardziej rozbudowane formularze, tym więcej porzuconych koszyków. Pamiętaj również o czytelnym i widocznym CTA, które zachęci do wykonania kolejnego kroku na ścieżce zakupowej.

4. Nie zapomnij o mobile!

Klienci coraz częściej i chętniej kupują online poprzez urządzenia mobilne. Zmieniające się zachowania użytkowników powinny stać się Twoją motywacją, by nadążać za ich oczekiwaniami. Jeśli więc nie masz jeszcze wersji mobilnej Twojego eCommerce koniecznie napraw to przeoczenie. Jak najlepiej zadbać o to, by strona checkout była dostosowana do mniejszych urządzeń? Rozwiązaniem jest wdrożenie Progressive Web App. Dzięki PWA poprawisz szybkość ładowania strony, co przełoży się na znaczący wzrost konwersji nie tylko z urządzeń mobilnych, ale i desktopowych.

5. Opcje płatności i wysyłki

Wiele opcji płatności i wysyłkowych zachęci większą liczbę konsumentów do dokończenia zakupów online. Szerokie możliwości wyboru wzmacniają pozytywne doświadczenia. Zadbaj o to, by wśród opcji kurierskich znalazła się również możliwość dostawy do paczkomatu – czas pandemii wpłynął znacznie na postrzeganie tej formy dostawy jako nie tylko bezpiecznej, ale też szybkiej i wygodnej.

6. Bezpłatna wysyłka

Czy wiesz, że głównym czynnikiem powodującym porzucenie koszyka są dodatkowe, zbyt wysokie koszty – przede wszystkim związane z wysyłką? Kwota za dostawę dodana do koszyka zniechęca do dokończenia zakupów. Darmowa wysyłka może więc znacznie zwiększyć konwersję i sprawić, że klient będzie bardziej zadowolony i chętniej wróci do Twojego eCommerce.

7. Bezpieczeństwo

Coraz więcej osób korzysta z zakupów online – z roku na rok zwiększa się też ich świadomość, również dotycząca bezpieczeństwa. To ono stanowi jeden z kluczowych czynników, które zachęcają lub zniechęcają klientów do dokończenia zakupów. Pamiętaj o tym, by w Twoim eCommerce w widocznym miejscu na stronie checkout znalazły się identyfikatory bezpieczeństwa, a także poświadczenie o bezpiecznym połączeniu SSL, logo firm obsługujących płatności oraz świadczących usługi kurierskie.

8. Zachęć do kolejnych zakupów!

Optymalizując checkout nie zapomnij o sprzedaży krzyżowej (cross-selling). Zaraz po potwierdzeniu zakupu przez klienta wyświetli produkty powiązane z jego koszykiem i zachęć w ten sposób do ponownego odwiedzenia Twojego sklepu. Przekonać do tego możesz również poprzez kod rabatowy na kolejne zakupy. Zostaw po sobie miłe wrażenie – pamiętaj o Thank You Page, czyli stronie z podziękowaniem po dokonanej konwersji. To doskonała okazja, by umocnić więź z klientem.

9. Walcz do końca!

Mimo wszystkich Twoich starań klient chce porzucić koszyk i wyjść ze strony checkout? Nie poddawaj się za szybko i sprawdź, czy w przypadku Twoich klientów zadziała funkcja exit pop-up. Gdy tylko użytkownik będzie chciał zamknąć kartę z zamówieniem, wyświetli mu się okienko z atrakcyjnymi ofertami lub dodatkowymi rabatami. Ostatnia deska ratunku może być skuteczna!

One Step Checkout - skrócić ścieżkę zakupową

Jak jeszcze lepiej zoptymalizować checkout? Warto pomyśleć o rozwiązaniu, które maksymalnie skróci ścieżkę zakupową, będzie czytelne i wszystkie niezbędne informacje przekaże klientowi w jednym miejscu. Innymi słowy – warto wdrożyć One Step Checkout. Ta funkcjonalność zapewnia umieszczenie wszystkich zakładek kasy w jednym miejscu – począwszy od wprowadzenia danych osobistych i wysyłkowych, poprzez wybór metody wysyłki i płatności, aż po podsumowanie i zatwierdzenie zamówienia. 


Wdrażając One Step Checkout jeszcze większą wagę musisz poświęcić projektowi strony. Czytelność jest kluczem do sukcesu i wzbudzenia poczucia bezpieczeństwa u klienta. Warto jednak postarać się, ponieważ zredukowanie etapów składania zamówienia minimalizuje szansę tego, że klient rozmyśli się i porzuci koszyk.

Odkryj nasze projekty

Sprawdź, jak zaprojektowaliśmy checkout dla naszych klientów. Krótka ścieżka zakupowa była jednym z celów i wyzwań podczas pracy dla 8a.pl. Z kolei dla perfumerii Perfumesco wdrożyliśmy One Step Checkout. Wiedząc, że to rozwiązanie ma duży wpływ na zwiększenie sprzedaży i poprawę odczuć zakupowych klientów zaprojektowaliśmy stronę jednowidokową, dbając o jej czytelny i przyjazny layout.