Jak przygotować się na tegoroczny Black Friday?

Czy święto wyprzedaży okaże się w 2020 roku hitem rynku eCommerce?

Rok 2020 jest dziwny i trudno temu zaprzeczyć. Zdarzenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały, że rynki gospodarcze przewróciły się do góry dnem. Złagodzenie obostrzeń umożliwiło powrót na dawne tory, lecz wciąż nie wszyscy odnotowują tak dobre wyniki sprzedaży jak kiedyś. Jedną z pierwszych poważnych szans na odrobienie strat jest Black Friday, czyli wielkie święto wyprzedaży. Czy i tym razem okaże się owocne dla sektora eCommerce?

Black Friday 2020 - o czym musi pamiętać eCommerce?

Wiele osób traktuje ostatni piątek listopada zarówno jako szansę pozbycia się starego asortymentu, jak i okazję do zaprezentowania propozycji na świąteczne prezenty. Skuteczną kampanię eCommerce wyróżnia aktywność na wielu frontach i obejmuje m.in.: stworzenie osobnej kategorii na stronie, przygotowanie specjalnego opisu, przygotowanie przedsprzedażowej akcji informacyjnej (e-mail, banery, media społecznościowe) oraz inne działania optymalizacyjne (np. dodanie wyszukiwarki promocji, filtrów wyszukiwania etc.).

Podstawowe pakiety produktów promocyjnych należy przygotować z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Przed samym okresem wyprzedaży warto dołączyć do nich te pozycje z asortymentu, których utrzymanie w ofercie generuje więcej strat niż zysków lub stanowią przedmiot zainteresowania klientów, ale cena towarów jest głównym powodem porzucenia koszyka na Twojej platformie eCommerce. Warto na bieżąco analizować ruch odwiedzających na stronie i wyciągać wnioski z nawet pozornie mało znaczących obserwacji.

Nie wolno zapominać o specyfice aktualnej sytuacji. W popandemicznym układzie sił na rynku handlu elektronicznego kanał sprzedaży online zyskał na znaczeniu, a w wielu przypadkach stał się głównym źródłem przychodów firmy. Także dlatego, że transakcje zawarte w na platformie eCommerce są traktowane jako bezpieczniejsze. W trudnym czasie, e-sklepy muszą wciąż stawiać na przejrzyste informowanie o zachowanych środkach ostrożności podczas realizacji zamówień: dbaniu o standardy podczas produkcji, dezynfekcji paczek przed wysyłką oraz doborze zaufanych przewoźników.

W trosce o prawidłowe funkcjonowanie eCommerce

Należy się spodziewać, że podczas okresu jesienno-zimowego liczba zarażonych koronawirusem może wzrosnąć. Firmy nauczone wiosennym doświadczeniem nagłego zamknięcia sklepów stacjonarnych są przygotowane na realizację zamówień wyłącznie drogą internetową. Z pewnością Czarny Piątek powinien dopingować do przetestowania platformy eCommerce pod kątem maksymalnego obciążenia.

Duża liczba odwiedzających może spowodować problemy z wyświetlaniem witryny eCommerce, co mocno zniechęca potencjalnych klientów do korzystania z oferty. Jak wynika z przygotowanego przez Veeam raportu “Trendy w ochronie danych w 2020 roku”, 51% firm “doświadczyło utraty zaufania klientów na skutek przestojów”, a 44% spośród ponad 1500 ankietowanych menedżerów “podaje, że na skutek przestojów ucierpiał wizerunek ich marki”.

Przed Black Friday warto wykonać testy serwera i ewentualnie podjąć decyzję o jego wymianie lub dokupieniu nowego. To dobry krok, gdy firma nie posiada własnej infrastruktury i korzysta z usług podmiotu obsługującego kilka e-sklepów. Wówczas zwiększa się ryzyko wystąpienia przerw w działaniu strony podczas wzmożonego ruchu. Kopie zapasowe danych warto trzymać w systemach chmurowych. Dywersyfikacja środków bezpieczeństwa i postawienie na skalowane technologie eCommerce umożliwią szybsze przywrócenie strony do stanu normalnego użytkowania.

Black Friday i co dalej?

W roku 2020 nie sposób niczego przewidzieć, więc każde prognozy są obarczone ryzykiem błędu. Powyższe zalecenia dobrze jest zastosować bez względu na aktualną koniunkturę. Black Friday minie, nadejdzie Cyber Monday, a potem trzeba będzie zmierzyć się z okresem przedświątecznej hossy. Mądrze zaplanowany schemat kampanii oraz stabilność platformy eCommerce z pewnością przełożą się w dłuższym okresie na zadowalające wyniki sprzedażowe.