Mobile commerce w 2021 – dostosuj swój biznes do zachowań użytkownika

mCommerce

Mobile commerce (inaczej mCommerce) jest wycinkiem szerszej kategorii handlu elektronicznego. Początki eCommerce wiązały się przede wszystkim z kupowaniem za pośrednictwem komputerów stacjonarnych, a później laptopów. Wraz z rozwojem technologii oraz zmianą przyzwyczajeń konsumentów – coraz silniejszy akcent przeniósł się właśnie na urządzenia mobilne. Mobile commerce jest dziś niezwykle ważnym aspektem działań proklienckich. Coraz więcej osób ceni sobie wygodę robienia zakupów w dowolnym miejscu i czasie. 

mCommerce vs eCommerce

Z raportu Gemius wynika, że w 2020 roku aż 73% Polaków robiło zakupy w internecie, a 69% zadeklarowało, że kupuje przy pomocy urządzeń mobilnych. To niezwykle optymistyczne dane dla wszystkich, którzy są przekonani, że mCommerce to nie tylko chwilowy trend, a ważny element zachowań konsumentów.

Ostatni rok pokazał większości firm, że trzeba inwestować w rozwiązania eCommerce. W dzisiejszym tekście spróbujemy przekonać, że warto szczególnie skupić się na mniejszym, mobilnym wycinku branży. Przez ponad rok pandemii nauczyliśmy się robić zakupy, nie wychodząc z domu. Dziś kwestie bezpieczeństwa nie są aż tak palące w świadomości klientów, jednak wygoda i szybkość zakupów online z pewnością się w niej zapisały na zawsze. 

Zakupy przez internet stały się dostępne dla grup, które dotąd były sceptyczne lub wykluczone z nowszych technologii. Coraz starsi konsumenci dobrze radzą sobie w sieci, jednak chętniej wybierają urządzenia większe – komputery stacjonarne i laptopy. Kto więc odpowiada za wzrosty mCommerce? Najczęściej na płatności z poziomu smartfona, według raportu Gemius, decydują się osoby do 24 życia. Swoboda korzystania z nowych technologii, lepszy wzrok (mniejszy ekran i litery mogą stanowić dużą przeszkodę dla osób 50+), ale także wygląd aplikacji sprawiają, że mCommerce budują przede wszystkim osoby młodsze. Warto jednak powalczyć o poszerzenie tej grupy poprzez dobre, inkluzywne projektowanie user experience. Na co należy zwrócić uwagę wdrażając mobile Commerce?

  • wygodne, intuicyjne menu strony, które ułatwi poruszanie się między kategoriami i stronami produktów
  • układ filtrów dostosowany do urządzenia mobilnego
  • wyszukiwarka w widocznym miejscu – to ona odpowie za sprawność nawigacji i ułatwi znalezienie produktu
  • większy rozmiar przycisków dodania do koszyka, ale także wyboru parametrów produktu
  • projekt wykorzystujący całe dostępne miejsce, jednak bez przeładowania contentem

Ważne w tym kontekście dane pokazuje raport Omni commerce 2021. Kupuję wygodnie Izby Gospodarki Elektronicznej. Czytamy w nim, że “23% internautów wykorzystujących urządzenia mobilne zakupowe zaczęło na smartfonie proces zakupowy, ale go nie skończyło. Najczęstszym powodem jest rozmyślenie się, ale także niewygodny proces zakupowy na smartfonie”. Wdrażając mobile commerce musimy wziąć pod uwagę doświadczenia użytkowników i takie zaprojektowanie aplikacji mobilnej, by kolejne kroki – od wyboru produktu po realizację zamówienia były jak najkrótsze i łączyły wygodę z estetyką designu.

mCommerce - trend 2021 roku

Wiele raportów, w tym wspomniany Omni commerce 2021. Kupuję wygodnie, pokazują niewielki spadek wskaźników popularności zakupów mCommerce w 2020 roku w stosunku do 2019. Wynika on jednak z sytuacji pandemicznej. Wielu z nas okres lockdownu spędziła przede wszystkim w domu, a to sprzyjało korzystaniu z większych urządzeń, przede wszystkim laptopów. Jednak eksperci są zgodni co do tego, że mobile commerce będzie ważnym trendem w tym i w przyszłych latach. Potwierdzają to m.in. dane z raportu Hootsuite Digital 2021:

  • 96% internautów ma smartfon
  • Około 70% użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z aplikacji zakupowych

To właśnie rozwój aplikacji mobilnych warto obserwować. Rośnie mocno znaczenie social commerce. Facebook Shops, współpraca TikToka z Shopify, ułatwienie zakupów na Instagramie, a w niedalekiej przyszłości także na Pintereście – te działania jasno pokazują, że kupowanie z poziomu social mediów stanie się codziennością i będzie jeszcze prostsze. 

Kolejne rozwiązania dla mobilnych aplikacji, które sprawiają, że mCommerce rośnie w siłę, to oczywiście VR i AR, voice shopping, a także technologie jak PWA, czy ostatnia nowinka – Flutter. Nie można zapomnieć również o tak ważnych ruchach jak skracanie ścieżki płatności i ogólnie – coraz lepsze, szybsze i bezpieczniejsze płatności cyfrowe

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że wśród kategorii produktowych najczęściej wybieranych przez użytkowników urządzeń mobilnych są moda, elektronika i wyposażenie domu oraz uroda. Kolejnym wnioskiem płynącym z publikacji jest to, że Polacy coraz bardziej pragmatycznie podchodzą do zakupów – warto więc w swoim planie sprzedażowo-marketingowym uwzględnić dedykowane oferty dla osób kupujących mobilnie. Ważną konkluzją dla osób zastanawiających się nad wdrożeniem lub kontynuacją działań mCommerce jest to, że większość osób biorących udział w badaniu IGE chce utrzymać wydatki w kanale mobilnym w najbliższym czasie.

Podsumowując, jakie korzyści płyną z dobrego wdrożenia mCommerce?

  • pozytywny wizerunek marki otwartej na różne grupy odbiorców
  • wzrost liczby kupujących
  • wzrost sprzedaży – zwłaszcza wśród młodszych klientów
  • większa lojalność klientów
  • większa konwersja i mniej porzuconych koszyków